کد مطلب:36787 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:85
[صفحه 313] چارپایان نادان و بی ضرر. مسلما انسان آرزوی ماندن در چنین محیطی را نخواهد كرد و دل كندن از چنین دنیایی برایش دشوار نخواهد بود. بدین ترتیب حب دنیا كه میوه هایش آرزوهای دور و دراز و حرص و طمع هستند، از میان می رود. در چنین دنیایی قناعت و زهد و حلم معنای خود را باز می یابد. آدمی در برابر بی وفاییها و جفاها و حتی نسبت به حق كشیهای دیگران صبور خواهد بود و این صبوری برای او عقده های روانی پدید نخواهد آورد بلكه كاملا از سر سعه ی صدر است. این بدان معنا نیست كه انسان اجازه دهد حقش را پایمال كنند. بلكه معنی بخش حلم در برابر حق كشی است. فرض كنید حیوانی جامه شما را بردارد و بگریزد، شما به دنبالش می دوید تا آن را پس بگیرید. ولی خیلی بعید است كه از این حیوان عصبانی شوید و كینه او را به دل بگیرید. زیرا كه می دانید وفا و حق شناسی در قاموس حیوانات نیست. لكن از انسان توقع دیگری دارید.
اكنون باید به این تصویر، مسافر بودن انسان را هم اضافه كنیم. در این صورت انسان خود را مسافری می بیند كه در محاصره ی جانوران قرار گرفته است، بعضی از این جانوران درنده و گزنده اند و برخی چون
صفحه 313.